Diarree, Malaria, Dawadawa, tambanga’s ……….. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jitske en Michael - WaarBenJij.nu Diarree, Malaria, Dawadawa, tambanga’s ……….. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jitske en Michael - WaarBenJij.nu

Diarree, Malaria, Dawadawa, tambanga’s ………..

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jitske en Michael

05 Juli 2012 | Ghana, Tamale


Nauwelijks bij gekomen van de ruwe reis, mocht ik dinsdagochtend weer naar school. Ik ben nu begonnen met remedial teaching met het loco. Ik haal nu steeds 1 kind uit P4 en dan werk ik met de bladen die ik thuis al gemaakt had voor het loco om te leren lezen. En………..het werkt! De kinderen vinden het erg leuk om te doen. Hopelijk steken ze er ook nog iets van op, maar dat is moeilijk meetbaar voor mij. Dus de laatste 3 weken zullen in het teken van de remedial teaching staan. 23 juli begint hier de vakantie, dus dat komt mooi uit! ’s Avonds heeft Inusah de fan weer opgehangen. Heerlijk, we slapen nu weer gewoon in bed! Het bleek dat Inusah zich niet lekker voelde, hij was naar een local doctor geweest en die had hem medicijnen meegegeven. Die moest Amina voor hem klaar maken. Eerst werd er een drankje gekookt van iets ondefinieerbaars. Toen het klaar was werd het weggezet om af te koelen. Toen kwam er een hele grote pan, daar werden takken van verschillende bomen in gedaan, water en dat werd aan de kook gebracht. Toen het klaar was werd het in een emmer gegoten en Inusah ging naar het badhok om zich met dit brouwsel te wassen. Toen hij terug kwam wilde hij het drankje gaan drinken, maar………..hoe kon dat nu?????? Bakje leeg! Amina en Inusah stonden stomverbaasd in het bakje te staren. Helaas………een geit vond het blijkbaar ook lekker en die had het opgedronken! Wat zal die geit zich nu gezond voelen!!!! Maar Amina moest wel weer een nieuw drankje maken! De volgende dag zei Inusah dat hij zich veel beter voelde, wonderlijk wat een paar takken kunnen doen!

Woensdagochtend ben ik weer mee geweest naar de NCS school, dat was weer vermoeiend! De timmerman schiet lekker op, ik denk dat het deze week wel afkomt. Dan moeten we gaan schoonmaken en dat is minder. ’s Middags begon ik me wat misselijk te voelen en heb het rustig aan gedaan, want ’s avonds zouden we bij Habiba gaan eten. Samen met Conny zijn we naar Habiba gegaan. Onderweg vertelde Conny dat ze absoluut geen trek had en zich wat misselijk voelde, Oef…..dat wordt wat, want Jitske en ik voelden ons ook niet top fit en hadden ook geen trek. Na een hartelijk ontvangst door Habiba en een hartelijke kennismaking met haar man, kregen we alle 3 een flink bord jollof rijst, salade en een gekookt ei. Dapper begonnen we te eten. Jitske heeft nog het meeste gegeten, ik vond het echt knap van haar! Het lag ook absoluut niet aan de smaak, het was echt heel lekker, maar het lag aan onze gesteldheid. Na vele excuses zijn we huiswaarts gekeerd en ben ik gelijk mijn bed ingedoken. ’s Nachts heb ik veelvuldig ons emmertje bezocht!

De volgende ochtend voelde ik me nog steeds beroerd en heb me bij Roy ziek gemeld. Ik was echt niet in staat om naar school te gaan. Om half 9 begon het te hozen! Een geluk bij een ongeluk. Het bleef de hele dag regenen! Als ik naar school was gegaan, had ik daar de hele dag gezeten, zonder kinderen en geen taxi om me naar huis te brengen, want die rijden niet als het regent. Later hoorden we van Roy dat er 5 mensen zijn overleden in Tamale door het noodweer! Bizar! Jitske is tussen 2 buien door bananen en yoghurt voor me gaan kopen, heerlijk!!!! Ze heeft me prima verzorgd!!!!

Vrijdagochtend voelde ik met nog wel slap, maar wel iets beter. Dus om half 7 toch maar opgestaan en ontbeten en op de fiets naar kantoor. Met Jorick (nieuwe vrijwilliger die gaat sporten met de kinderen) samen naar school. Dat is wel gezellig om samen op de school bezig te zijn. Tot nu toe zat ik er steeds alleen, nou ja……als vrijwilliger dan! ’s Middags bleef Jitske ziek thuis van school. Aan mij nu de schone taak om verpleegster te spelen. Ik heb heel wat koppen thee gemaakt! Helaas heeft het niet veel geholpen, want zaterdagochtend is ze toch maar naar het hospitaal gegaan. Helaas was er geen laborant aanwezig om haar bloed te testen, ja ……. dat is hier heel gewoon in het weekend. Dus de arts hield het maar op malaria en een darminfectie. Ze kwam met een halve apotheek thuis! Bij thuiskomst heeft ze de eerste lichting pillen geslikt en zijn we naar Sparkles gegaan om te lunchen. Daar hadden we afgesproken met de andere vrijwilligers. Daarna wilde ik nog even naar de markt om dawadawa te kopen. Dat is een specerij/kruid die de Ghanezen veel gebruiken met koken en het leek me leuk om dat mee te nemen naar huis om daar ook eens jollof rijst van te maken. Samen met Talitha ben ik naar de markt gegaan. Al gauw hadden we een stalletje gevonden dat kruiden enz. verkocht. Dus ik in m’n allerbeste Dagbanli: dawadawa???? De vrouw wees direct een zakje aan, dat was het dus! Ik 2 zakjes gekocht. Dat was snel gefikst! Toen ik thuis kwam liet ik mijn aankoop trots zien aan onze host-moeders. Die lagen helmaal dubbel en ik snapte er niets van! Toen ze weer enigszins bij waren gekomen legden ze uit dat het geen dawadawa was, maar kippenvoer! Fijn dan! Amina bood gelijk aan om voor mij dawadawa te kopen, dat vond ik wel een strak plan, want zij laat zich vast niet afschepen met kippenvoer! ’s Avonds was Wumpini druk in de weer met potten en pannen. Dus wij……nieuwsgierig als we zijn……moesten even informeren wat hij allemaal deed. Trots liet hij een schaal met water zien waar een heleboel libelle-achtige beesten in dreven. Die had hij gevangen door de schaal onder een lamp te zetten. De dieren komen op de lamp af, vliegen er tegenaan en vallen versuft in de schaal water waar ze dan verdrinken. En nu ging Wumpini de oogst bakken! Of wij er ook een paar wilden?????? Nou…….nee dank je wel! We zijn pas ziek geweest!

Zondagochtend was Jitske nog steeds ziek, het gaat met golven. Dan knapt ze rond de middag wat op en aan het eind van de middag stort ze weer in. Volgens Bash, typisch malaria! Dus terwijl Jitske nog in bed lag heb ik de was gedaan. Toen Jitske zich wat beter voelde zijn we bij Mike’s gaan lunchen met de andere vrijwilligers. Daar hebben ze een kok die ruim 8 jaar in Nederland heeft gewoond, geleerd en gewerkt. Na ruim 8 jaar werd hij uitgewezen. Zijn vader woont nog wel in Nederland en hij hoopt dat hij ooit nog terug kan naar ons ongastvrije landje! Hij heeft een heerlijke lunch voor ons gemaakt! Na de lunch zijn we huiswaarts gegaan, want Jitske begon al weer buikpijn te krijgen. Thuisgekomen heb ik weer thee gezet, maar toen ik de suikerdoos open deed, zag het er zwart van de mieren! Wat nu????? Jitske naar buiten en Mamilia vroeg gelijk wat er was. Toen ze de inhoud van de suikerdoos zag zei ze: Ahhh….tambanga! Vervolgens pakte ze een metalen schaaltje en deed de suiker daar in. Toen zette ze het schaaltje bij haar kookstoof en jawel………..de mieren liepen keurig in het gelid uit de suiker!!!! Die houden dus blijkbaar niet van warmte!!!! Probleem opgelost!!!!! Geen tambanga meer te zien in de suiker! Door deze slimme truc konden we toch nog genieten van een heerlijk kopje thee!!!!

Maandag een nationale feestdag, dus geen school. Wat er herdacht wordt vandaag weet niemand, maar we hebben wel vrij! Dus niet om half 7 op! Heerlijk uitgeslapen. Op ons gemak ontbeten en daarna naar kantoor gefietst. daar hebben we geluncht met elkaar en wat gekletst en een spelletje gedaan. Jitske was op de bank in slaap gevallen, dus ben ik even naar huis gefiest om dit verslag te typen. Straks gaan we weer eten in de Lodge bij Conny…….heerlijk! Hopelijk heeft Jitske ook wat trek, want Ismaël heeft op haar verzoek weer van die overheerlijke yam balletjes gemaakt! Yammie yammie!!!!

Dinsdag heb ik op school de hele ochtend zitten typen. De kinderen van de primary school krijgen 3 keer per jaar een test. De leraren schrijven de vragen op en die worden dan over getypt om vervolgens te worden geprint en gekopieerd. De ochtend vloog om. ’s Middags konden we onze bestelde jurkjes ophalen. Helaas………….. weer te lang. Dus ze moesten weer blijven om korter gemaakt te worden. Donderdag nog maar eens proberen. Jitske heeft vandaag het nieuwe lokaal schoon gemaakt. Ze wilde alle houtsnippers en schaafsel weggooien, maar de kinderen hadden andere plannen. Overal kwamen plastic zakjes vandaan en die werden gevuld met de houtsnippers enz. Dat gaat dan mee naar huis om het houtskool vuurtje mee aan te maken. Voor ons afval, voor een ander nog heel goed bruikbaar. Zo hebben wij hier regelmatig het gevoel dat hier alles nog op één of andere manier bruikbaar is!

Woensdag weer mee naar de NCS. Ik mocht al het materiaal, spelletjes, boekjes enz. uitzoeken en in de nieuwe kasten doen. Een leuk klusje! Daar was ik bijna de hele dag mee zoet! Met de nodige pauzes natuurlijk, vanwege de warmte! Om 5 uur hadden we een vergadering met mr. Eef en mr. Mohammed in de school. Zij konden meteen het nieuwe lokaal bewonderen. Ze vonden het hartstikke gaaf!!! Maar ja, dat kan ook niet anders, want het is gewoon gaaf geworden! het winkeltje is ook zo leuk geworden. De kinderen hebben zelf nep geld gemaakt voor het winkeltje, ze wilden niet meer stoppen! Dus voorlopig kan er heel wat gekocht worden, zonder dat het geld op raakt. Wat een verschil met hun echte leven!!!! Om 10 over 7 waren we pas thuis. Gelukkig had Mamilia gewacht met koken tot we thuis waren.

Dit weekend gaan we naar Bolga en Paga, o.a. de krokodillen bezoeken. Vrijdagavond is er weer culturele, traditionele dans in Sparkles. Amina en Mamilia gaan dan met ons mee……….. lady’s night! Ik kijk er naar uit, hartsikke gaaf! Dus nu hebben jullie ook wat om naar uit te kijken……… het volgende verhaal van Jitske.

Liefs en hele warme groetjes van Annemarie.

  • 05 Juli 2012 - 16:23

    Kirti:

    O jee, Jits toch ook aan de malaria... Wat een rotmuggen zijn het toch ook, he. Gaat het intussen alweer beter met jullie allebei?
    Mooi dat het leren lezen met Loco wil vlotten, hopelijk blijft er ook wat van hangen in die koppies :)

    Mooi verhaal over dat kippenvoer i.p.v. het kruidenmengsel. Hopelijk lukt het jullie alsnog om wat authentieke kipkruiden op de kop te tikken daar ;)

    Liefs!

  • 05 Juli 2012 - 16:48

    Lex:

    Haha, kippenvoer... Je zal het maar kopen... :P

    Klinkt weer als een goed avontuur mevrouwen van de Kamp!

    x
    Lex

  • 05 Juli 2012 - 20:10

    Toos:

    Hoi Annemarie en dochter.
    Wat een geweldig verslag weer.
    Wat zou ik graag in dat winkeltje van jullie naaister rond willen snuffelen.
    geweldig wat een kleuren.
    Mooie fotos,

    groetjes uit Zwijndrecht

  • 06 Juli 2012 - 07:54

    Inge:

    Wat een verhaal weer... Hoop dat Jits alweer beetje de oude is.. Slikte ze geen Lariam? Wat ziet het lokaal er geweldig uit joh!!
    Het is zo leuk dat jullie alles zo gedetailleerd opschrijven, we leven hier helemaal mee. "Joehoe, weer een nieuw verslag!" En dan lees ik het 's avonds voor aan Hans. Die ligt of in een deuk of het is een en al feest der herkenning van zijn reis door Afrika. (en kan ik weer een uurlang naar zijn verhalen luisteren.. ;-))
    Super!
    Dusse.. ook hier doen jullie goed onderhoudend vrijwilligerswerk haha!
    Geniet de laatste wekies daar nicht en tante!!!!!
    Liefs uit Amsterdam van Hans en Inge

  • 06 Juli 2012 - 22:10

    Mike:

    die Dawadawa houden we erin. Hahaha! Ik zie de gezichten van Mamilia en Amina al helemaal voor me....

    Nog maar 20 dagen :-) kijk uit voor de krokodillen...ik wil jullie nog wel levend terug zien.

  • 09 Juli 2012 - 09:29

    Anna:

    Zo dames! Dat is wel weer even schrikken die malaria... Hoop dat het snel beter gaat.

    Het lokaal is erg mooi geworden! Vrolijke schilderingen en een gezellige indeling.

    Die stoffenwinkel ziet er idd erg aanlokkelijk uit, hihi ^^ Verder toch wel fijn dat jullie er daar al op zijn gewezen dat het kippenvoer was...

    Veel plezier met alles nog! xx Anna

  • 09 Juli 2012 - 16:49

    Pa En Ma Wijnen:

    goh wat is het lokaal leuk geworden zeg. met al die kleuren.en die beschilderingen echt tof. hopelijk zijn jullie allemaal weer opgeknapt . dat reisje naar de nijlpaarden zou ik echt niet zien zitten.niet te dicht bij komen hoor.!!!!het was weer een leuk verslag om te lezen. groetjes van ons

  • 09 Juli 2012 - 16:52

    Pa En Ma Wijnen:

    ps ben heel benieuwd naar jullie nieuwe jurken groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jitske en Michael

Actief sinds 07 Dec. 2010
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 51473

Voorgaande reizen:

09 April 2012 - 27 Juli 2012

Back to Ghana

07 Mei 2011 - 22 Juni 2011

Ghana 2011

Landen bezocht: