Hoezo principes???????????????????? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jitske en Michael - WaarBenJij.nu Hoezo principes???????????????????? - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Jitske en Michael - WaarBenJij.nu

Hoezo principes????????????????????

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Jitske en Michael

13 Juli 2012 | Ghana, Tamale

Daar ben ik weer. Doordat Jitske het veeeeeeeeeel te druk heeft, mag ik alweer een verslag typen. (het lijkt Nederland wel: druk, druk, druk!!!!!) Maar goed, waar waren we gebleven? O ja……. de traditionele dans avond in Sparkles. Om kwart voor 9 kwam Inusah voorrijden met de taxi van een vriend. Dus Amina, Mandea, Fatima, Talitha, Jolien en ondergetekende namen plaats in het gammele ding. Grote taxi???? Wel nee…………..gewoon proppen!!! Jitske, Saani en Wumpini gingen op de brommer. Amina mocht natuurlijk voorin, naast haar zoon Inusah. Het was de eerste keer dat ze met hem meereed!!! Toch wel bijzonder! In Sparkles was het al gezellig druk en al gauw begon het dans festijn! Mandea was bang van de djembees en plaste spontaan in zijn broek, terwijl hij bij Amina op schoot zat. Maar de rest zat zichtbaar te genieten!!!! Even later kwam de moeder van Mandea ook nog, toen was het feest helemaal compleet: Mandea kon fijn bij mama op schoot! Een geweldig spektakel, wat een ritme gevoel, wat een lenigheid!!! Helaas haalde deze groep mensen uit het publiek om mee te dansen. En jawel……………… ik was o.a. de klos. Nou, dan steek je wel erg af als blanke hark naast zo’n lenige man!!!! Na een geweldige avond werden we om 11 uur weer opgehaald door Inusah. Thuis gauw naar bed, want zaterdagochtend moesten we vroeg op om naar Bolga te gaan. Veeeeeeeeeel te vroeg liep de wekker af!!! Snel ontbijten en met de taxi naar het tro-tro station. Conny had al 5 kaartjes gekocht en nu maar hopen dat alle kaartjes snel worden verkocht. De tro-tro vertrekt pas als alle kaartjes zijn verkocht. We hadden mazzel, om kwart over 7 waren alle kaartjes verkocht en konden we vertrekken. De eerste stop was bij een benzinestation; er was weer voldoende geld in kas om te tanken! Met een tro-tro reizen is toch ook een hele ervaring! Het ding wordt ook helemaal vol gepropt, je kunt echt geen kant op! We zaten met z’n allen achterin, dus nu maar hopen dat we niet hoeven te plassen………anders moet bijna iedereen eruit voordat wij eruit kunnen. Gelukkig hebben we het gered tot Bolga! Na 3 uur kwamen we gebroken en met een zere kont aan!!!! Nadat we uitgestapt waren, werden we omringt door taxichauffeurs die ons allemaal naar ons guest-house wilden brengen. Nou….. de goedkoopste werd het natuurlijk, we zijn niet voor niets Nederlanders! Het guest-house was een ware verrassing! Gezellig en schoon!!!! De eigenaar vertelde dat hij bij het ontbijt zelfgemaakte pindakaas serveerde!!!! WAAUUUUUW……PINDAKAAS!!!!!!!!!!!!! Kunnen we nu al ontbijten????? Hij moest wel lachen om onze reactie. Maar er moest eerst geluncht worden en dat kon niet in het guest-house. Na de lunch een taxi zoeken die ons naar de krokodillen in Paga wil brengen voor een redelijke prijs. Na enig zoeken en afdingen is dat gelukt. Gelukkig was het een stationwagen zodat 1 van ons in de achterbak kon. De chauffeur wist niet precies waar de krokodillen waren, maar toen hij in Paga ging vragen trof hij ‘toevallig’ een gids die wel mee wilde om de weg te wijzen. Al snel waren we op de plaats van bestemming. Daar hoorden we dat we 10 cedi p.p. entree moesten betalen en 5 cedi voor een kip. Hoe bedoeld u; kip????? Nou gewoon, om de krokodillen mee te lokken en voeren. Oef….. dat doen we eigenlijk liever niet! In de taxi hadden we toevallig een heel gesprek gehad over de Partij voor de Dieren en nu dit! Maar ja, we willen toch wel graag die krokodillen zien! Hup…….principes overboord en wij allemaal een kip gekocht. Wel bedongen dat we ze niet zelf hoefden te voeren. Er gingen meerdere mannen met stokken en een kip aan de pootjes (hoe bedoeld u diervriendelijk???) in hun hand met ons mee richting het water. De eerste krokodillen kwamen al gauw uit het water! EEHHHH …..toch wel eng die scherpe tanden! En daar ging de eerste kip! Ik heb maar niet gekeken! Toen kwam er een veel grotere krokodil aangezwommen. Langzaam waggelde hij het land op. Dat was ‘m dan…….. daar mochten we op gaan zitten! Nadat hij een kip had verzwolgen mocht Jitske als eerste op hem gaan zitten…… en ze deed het nog ook!!!!!! Getsie!!! Ik bleef op veilige afstand. De andere krokodillen werden door de mannen op afstand gehouden met de stokken! Na enig wikken en wegen toch maar besloten om samen met Jitske even z’n staart vast te houden, dat was voor mij al zeeeer grensverleggend!!!! Later zag ik op de foto de kwijlende krokodillen in het water achter me. Als ik dat geweten had………….. Nadat alle kippen gevoerd waren, zijn we terug naar de taxi gegaan. Jitske wilde nog graag naar Burkina Faso; het land dat in het noorden aan Ghana grenst. Maar ja…….. geen paspoorten bij ons en natuurlijk geen visum voor dat land. O….. geen probleem zegt onze gids, ik regel het wel! Dus wij in de taxi richting grens. Daar aangekomen zijn Jitske, Jolien en ik met de gids meegelopen naar de Ghanese douane; nadat er wat geld van eigenaar verwisselde mochten we zo doorlopen (hoezo principes????) . Hetzelfde tafereel speelde zich af bij de grens van Burkina Faso; we mochten even de grens over, maar ABSOLUUT GEEN foto’s maken van de grenspost! Dus………….we zijn in Burkina Faso geweest! Daar spreken ze Frans, dus dat was wel even leuk om ineens Frans te moeten spreken. We zijn toch maar weer snel terug gegaan naar Ghana, wat inmiddels erg vertrouwd aanvoelt!

De volgende ochtend stond op de binnenplaats ons ontbijt klaar, met……………..pindakaas!!!! Wat hebben we gesmuld!!!! Daarna met een gids naar Teng Zug. Hij had een taxi voor ons geregeld en hij nam 1 van ons mee achter op z’n motor. Na een rit van ong. een half uur kwamen we in Teng Zug aan. Een zeer indrukwekkende omgeving met grote rotsen. Heel erg mooi!!! Een andere gids vertelde van alles over de omgeving. Hij nam ons mee naar een dorpje, waar we op bezoek gingen bij een chief. Deze chief heeft 18 vrouwen. Hij wist niet hoeveel kinderen hij had! De hele familie leeft in het dorpje. Het is dan wel grappig om te zien dat je in een bijna middeleeuwse omgeving bent en dan heeft de chief zonnepanelen op het dak en TV, DVD, stereo enz in zijn kamer. Na het bezoek aan het dorpje zijn we naar de heilige shrine gelopen. Eerst de priester opgehaald en toen begon de klim naar boven! Ik voelde me net een klimgeit! Gelukkig waren de gidsen erg sterk, zodat ze ons op sommige punten omhoog konden takelen. Wat een belevenis! Ik had nooit gedacht zoiets te doen, ik heb weer heel wat grenzen verlegd dit weekend. Bijna bij de shrine bleek dat je topless naar binnen moest en nog een aardige klim. Oef…………….. ik moet er nu al niet aan denken hoe ik straks beneden kom. Dus dit laat ik maar even aan me voorbij gaan. Jolien en Talitha zagen het ook niet zitten, dus alleen Jitske en Conny verdwenen topless met de rest naar boven. Toen ze net weg waren verschenen er 3 mannen met een kip, ja helaas, ze moesten even wachten om de God om raad te vragen. De priester gaat mee om de boodschap van de God te vertalen. Na ong. 10 minuten kwam het gezelschap weer terug. De god had hen beloofd hen te beschermen de rest van hun leven. Dat is altijd fijn om te weten, toch wel jammer dat ik niet ben meegegaan! En ja ……. toen kwam dan toch de afdaling! Met de hulp van die sterke mannen is dat prima gelukt! Op blote voeten, om meer grip te hebben op de stenen! Het was weer een geweldige ervaring in een fantastische omgeving! Nu weer terug naar het guest-house onze rugzakken halen en weer naar het tro-tro station. In het guest-house kregen we een pot pindakaas mee voor thuis!!!!!! Lief hé!!!! Nu kunnen we thuis ook nog smullen! De tro-tro zat gelukkig snel vol, dus weer richting Tamale. Twee vrouwen kregen last van wagenziekte. Daar wordt niet voor gestopt, hoofd uit het raam en kotsen maar! Je zou er net naast fietsen!!!!! Om 5 uur arriveerden we in Tamale. Het voelde of we een week weg waren geweest, wat kun je een hoop doen in een weekendje!

Donderdag had Jorick een voetbaltoernooi georganiseerd op de Kidz Active school. Hij had 3 andere scholen uitgenodigd om met 2 teams te komen. Uiteindelijk kwamen er maar 2 scholen opdraven, maar het was een geweldig feest! Er werd zeer fanatiek gevoetbald onder opzwepend tromgeroffel. Helaas heeft de Kidz Active school de beker niet gewonnen, die werd met luid gezang meegenomen naar een school in de buurt.

Vandaag de laatste dag op de Kidz Active school. Maandag beginnen de exams, dus dan kan ik niets meer doen. Het afscheid nemen viel me toch tegen! De leerkrachten zijn allemaal zo aardig; ik ga ze echt missen! De juffrouw van P1 bedankte me for the great contribution for the school! Naast het verdrietige gevoel van het afscheid, heb ik ook een tevreden gevoel; de loco is heel goed ontvangen, ik heb kunnen doen waar ik voor gekomen ben en ik denk dat, gezien het enthousiasme van de leerkrachten, het ook wel gebruikt gaat worden de komende tijd!
Morgen gaan we naar Kintampo, naar de watervallen. Hopelijk heeft Jitske dan wel tijd om het verslag te schrijven. Vast wel, want ze heeft de hele week een extra hulpje op school……………haar moeder!!!! Het is tijd om naar bed te gaan, nog even een lekkere bucket-shower en dan gauw in m’n mandje. Morgen alweer vroeg op!!!!! Nani tibiau!

Hartelijke slaperige groetjes!!!!!

  • 14 Juli 2012 - 00:15

    Lex:

    Wat een belevenissen weer Annemarie! Toch jammer dat u geen foto heeft van uzelf bovenop een krokodil nu, dat had wat geweest! :P

    De foto's zien er weer schitterend uit, tot gauw jullie 2!

    Lex

  • 14 Juli 2012 - 07:34

    Marjo:

    Goedemorgen Dames,

    Wat een belevenissen weer, wat is ons leventje hier dan toch verschrikkelijk eentonig!
    Fijn dat we vanachter de computer met jullie mee mogen reizen.
    Alle lof voor het leuke verhaal en foto's.
    Geen kilo's aan loco voor de terugreis maar wel een karrevracht aan ervaring.
    Geniet nog even de komende weken, groeten vanuit een regenachtig Zwijndrecht, ook namens Dick.


  • 14 Juli 2012 - 09:37

    Henny:

    Aan de gezichten op de foto's te zien, hebben jullie het prima naar jullie zin.
    Nou, geniet nog nog maar!
    Heerlijk he, al die nieuwe indrukken, die je meekrijgt. Koester het maar!

    Groet, Henny

  • 14 Juli 2012 - 11:18

    Minke:

    Leuk weer om te lezen Jits en ma.
    Groetjes uit het regenachtige dordrecht. Ik denk aan jullie!

  • 14 Juli 2012 - 12:15

    Paul:

    Mooi verhaal weer, al zitten er stukken tussen waar ik niet echt vrolijk van word als vegetariër en dierenactivist in ruste.
    Dikke kus

  • 14 Juli 2012 - 17:16

    Henriëtte:

    Nou, Jits vind ik super stoer op die krokodil!Ook ik had het alleen bij de staart gehouden hoor Anne!Leuk verslag weer.Geniet nog maar lekker samen!
    Dikke kus!

  • 16 Juli 2012 - 11:10

    Anna:

    Jullie blijven jezelf overtreffen. Heerlijk verhaal weer en wat een foto's! Krokodillen, rotsen beklimmen, los gaan op de dansvloer... Bij elk verhaal blijf ik me verbazen, hartstikke leuk allemaal :D Veel plezier en ik kijk alweer uit naar het volgende verslag! xx

  • 16 Juli 2012 - 11:57

    Jeannet:

    Ik heb weer genoten van je verhaal.
    Wat heb ik een bewondering voor jullie.
    Het verhaal over de krokodillen en niet tevergeten.... de kippen brrrr.
    En dan dat bezoek aan de chief, bizar.
    Jullie zullen wel vreselijk moeten wennen aan het rustige leventje hier.
    Wat een geweldige ervaringen allemaal daar.
    Het afscheid zal nog niet meevallen, denk ik.
    Maar zover is het nog niet.
    Geniet nog maar even van alles daar, inclusief de ontberingen X

  • 17 Juli 2012 - 11:21

    Pa En Ma Wijnen:

    voor geen goud ging ik op die krokkedil zitten. voor het zelfde geld draait hij zijn kop om en dan.!! of hij ziet jouw aan voor kip. ik moet er niet aan denken. maar jullie beleven wel heel wat daar en het zal heel wat indruk op jullie maken,denk alleen maar aan het vervoer etc. Het was weer een leuk verslag en tot de volgende dan uitkijkend gr van ons

  • 20 Juli 2012 - 19:42

    Diederik:

    Helemaal eens met Paul. Rare dames zijn jullie toch.. Fijne week nog!

  • 25 Juli 2012 - 08:22

    Marianne:

    Wat een geweldige ervaring. Bijzonder dat je dat samen kunt delen als moeder en dochter. Wij hebben een gezellig weekend gehad met Paul als loge. Die kijkt natuurlijk uit naar volgende week zaterdag. ik wens jullie nu vast een goe reis terug. Veel groetjes, marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jitske en Michael

Actief sinds 07 Dec. 2010
Verslag gelezen: 717
Totaal aantal bezoekers 51475

Voorgaande reizen:

09 April 2012 - 27 Juli 2012

Back to Ghana

07 Mei 2011 - 22 Juni 2011

Ghana 2011

Landen bezocht: